Osobnosti

        Lidiček, kteří hrají na elektrickou basovou kytaru je strašně moc. Jsou to členové známých kapel světových jmen i obyčejní dobří lidičkové, se kterými je strašně prima pokecat, nebo si je poslechnout třeba jenom ve zkušebně na oslavě narozenin. Proto nebudu rozlišovat mezi těmi co objíždějí světová turné a těmi, co hrají jen tak, sobě a svým blízkým pro radost. Vždyť jsou to přece basáci všichni, ne? Pokud o někom víte, kdo by tady měl být, pošlete mi prosím informace o něm a pokud možno i jeho fotku. Dík. (Kořen)
         P.S. do předmětu mailu uveďte něco smysluplnýho, abych věděl, že to není spam, ani virus (jinak se omlouvám, ale mažu!).

        Dlouho jsem taky přemýšlel a váhal jak lidičky tykající si s basovkou rozdělit. Nakonec mě napadlo, že je pro zatím rozdělím na ty:

Kdo pochází z mého okolí:


Adam (Adam Misař)

Nymburský nadějný hráč, který si velmi pečlivě osvojuje techniku. Všude, kde se vyskytoval chyběl basák a naopak kytarystů přebývalo. Rozhodl se tedy pro baskytaru a udělal dobře. Přibližne od svých 16 let prochází svými prvními "garážovými" zkušenostmi. Mimo jiné hrál ve skupině Angelika s Michalem Walterem (dnes kytarista kapely Crossband) a Jiřím Chvojkou. Adam záhy vystuduje Zuš - obor baskytara u Vency Havlase a teoreticky se opírá o R.Scheuflera. Upoutaly ho takové vzory jako Fieldy (Korn), Jiří Veselý, nebo zmíněný Richard Scheufler. Přirozeně začal směřovat ke stylům r´n´r, funky a jazz.

Hraje na 99% prsty (dle Adamova názoru je tón nabuzenější a má ho zároveň víc pod kontrolou) a 1% trsátkem (jak sám říká - na extra rychlý běhy/primitivnější styl muziky). O svém pojetí hry na baskytaru sám říká: "jsem hudebkář, potrpím si na přesnost, konkrétnost a určitou progressivitu (zvuk.prosazení v kapele), Využívám jak klasické kontrabasové polohy ruky tak i kytarové, občas použiju estetický prvky jako třeba umělý nebo přirozený flažolet, tapping, glissanda, slap, kudrlinky, vibrata..."

Hraje na pražec Dean Q-6. Je to 2oktávová pasivka s výbornou elektronikou, snímači Kent Armstrong, licenční litou kobylou s možností nastavení roztečí strun. Má 6 strun od subkontra H po malé C. Dále hraje na bezpražec FokusH (čtyřstruná, tvar Music Man).
Efekty nepoužívá. Prozatím hraje přes aparaturu Vox, nebo Hartke.

Od roku 2005 hraje v jazzfolkrockový kapele Nový Hrábě.


Freedom (Petr Svoboda)

Pochází z Nymburka, kde se také hudebně pohybuje. Má široký záběr od country přes metalovou hudbu až po jazz. Hraje zásadně bez trsátka a využívá všechny dostupné prsty na rukou :-) Ale i hra s trsátkem mu nedělá zásadní potíže. Ovšem největší důraz klade na hru tappingem. Je to jediný hráč, kterého znám osobně a ovláda obouruční tapping. Ve svých partech ho obdivuhodně kombinuje se slapem. Jeho vystoupení je pro každého basáka, který není konzervativní, nebo arogantní doslova pastva pro oči a pro uši.

Hraje na několik typů bas. Zejména na aktivní čtyřku "Mázlovku M 4E" (postavenou Jiřím Mázlem) a potom na bezpražcovku. V květnu 2004 si pořídil přes firmu Fokus-H pětistrunku OscarSchmidt (by Wasburn). Zajímavostí je, že místo ladění H-E-A-D-G si ji o tón podladil na A-D-G-C-F pro učely "brutálního metalu" (jak sám dodává). Přídavné efekty nepoužívá. Využívá možnosti aparátu a vetšinu toho, na co ostatní basáci potřebují efekty dokáže zahrát "rukama". Hraje na 160W basové kombo Roland DB500 od firmy BOSS.

Začínal hrát někdy kolem roku 1995. V roce 1996 vstoupil do skupiny Radio'95 (punk) z Lysé nad Labem. Ta se v roce 1997 rozpadla. Pokračoval v mnoha dalších skupinách různě zaměřených, jako byly Zlatej čaj, Septical Hatred (Death Metal) a jeho domovským uskupením se nakonec stalo Svoboda-Vetešník Jazz duo. Přesto se realizuje v kapele T.O.O.H., která stále pracuje na novém materiálu.

Koncem roku 2005 spoluzakládá s Jiřím Vetešníkem a Jitkou Fabiánovou trio Surikhata, kde střídá hru na basovou kytaru s hrou na stick.


Kořen (Michal Kořínek)

Pochází z Lysé nad Labem. Pohybuje se mezi folkovou hudbou, pseudostředověkou, kytarovkama a punkem. Hraje zásadně trsátkem a hra prsty mu dělá problémy. Nedodržuje základní pravidla hry na basu a staví basu do role sólového nástroje, což je následek jeho kytaristického působení v dalších kapelách.

Zpočátku používal ke hře zásadně basy značky Jolana. Jako kytarista je zastáncem úzkého hmatníku a proto hraje na basovku Ibanez SR 500 a Ibanez EDB 600. Efekty nepoužívá. Aparatura: kombo HOCKE Bass 200.

K basovce se dostal jako kytarista. Poprvé ji měl v ruce asi ve čtrnácti letech. Napevno ale na ni začal hrát kolem roku 1993 v zábavové kapele Pleš z Lysé nad Labem se kterou hrál asi rok a půl. Následovala pomlka, kdy se vrátil ke kytaře ve skupinách Fakt a Radio'95 (obě Lysá nad Labem). Po rozpadu Radia'95 v roce 1997 přistupuje ke zbytku rozpadlé punkové skupiny Antipatie (Lysá nad Labem) a tak vzniká skupina Aliwashi, jejiž styl by se dal charakterizovat jako "prolínání kytar". Skupina se rozpadá v roce 2002. V současné době je členem autorského dua Poteškoště. Vyskytuje v rockové formaci SO jako baskytarista a vystupuje s projektem Qwil jako kytarista.


Pítrs (Petr Davídek)

Pochází z Ostré. Je jeden z těch lidí, který si nejdříve vybral basovou kytaru a potom sám začal kolem sebe stavět kapelu. Začal jako samouk někdy kolem roku 2002. Pro jistotu začal chodit „na výzvědy“ i do ZUŠ v Lysé nad Labem k panu učiteli Švejdovi, ale nakonec dal přednost své vlastní cestě. Zhruba po půlroce hraní spoluinicioval vznik kapely RapeAct, která vydržela až do roku 2008, kdy se pro vnitřní neshody rozpadla. V současné době působí v kapele TmZtM, která vznikla ještě v posledním roce trvání RapeAct.

Jeho první baskytarou byl BaCH (kopie Ibanez). V současnosti hraje na baskytaru Epiphone Thunderbird IV a na aparát kombo Gallien Krueger Backline 210BLX s přídavným boxem Gallien Krueger 115BL. Střídá prsty a trsátko. Basové linky si vymýšlí sám a výrazně se autorsky podílí na tvorbě TmZtM. Jako poslední novinku si pořídil bezdrátový systém T-Bone.

Jak sám prohlásil, mezi jeho vzory patří Kris Novoselic, Vilda Čok, Golda a Michal Kořínek.

vloženo 01.10.2008

Poliš (Aleš Polidor)

Pochází z Brandýsa nad Labem. Hudebně působí v Lysé nad Labem a v Praze. Nemá vyhraněný styl, ale pohybuje se spíš v rockovém, nebo kytarovkovém pásmu. Hraje střídavě trsátkem i prsty. Hru prsty má dobře propracovanou a ve svých partech často používá slapované pasáže. Rytmické pasáže doplňuje melodickou basou.

Hraje na aktivní čtyřku Vester s užším hmatníkem. Používá pedál Wah-Wah a efekty Flanger a Delay. Hraje přes 400W hlavu a dva boxy značky Hocke.

Začínal přibližně v roce 1995 v punkové kapele Antipatie (Lysá nad Labem). Po jejím rozpadu v roce 1997 pokračoval s jedním s původních kytaristů Antipatie Lubošem Lambertem ve skupině Něco v tom smyslu (Lysá nad Labem). Zároveň působil v Pražské kapele Negative Face. V současné době působí společně s druhým kytaristou Antipatie Martinem Podaným ve skupině Syrea (Lysá nad Labem).


Rýša (Miroslav Novák)

Pochází z Lysé nad Labem. Má folkové a bluegrassové kořeny. Působí spíš ve skupinách podobných žánrů. Pro svojí oblibu skupin Jethro Tull a Bílá Nemoc má blízko i ke kytarové a rockové hudbě. Hraje více prsty než trsátkem a jeho aranže jsou melodicky propracované. Ke hře trsátkem se uchyluje jen pokud je to nutné, ale ani pak neztrácí jeho basa na opravdovosti.

Hraje na kontrabas, čtyřku Hyunday (kopie Fender Precission) vlastoručně upravenou na bezpražcovku a pětistrunou basu Epiphone EBM5. Při akustickém hraní s kapelou Lážo plážo hraje na bezpražcovou basu z dílny Jana Peroutky. Efekty nepoužívá. Jako aparát používá kombo Behringer BXL3000A.

Začínal jako kytarista na akustickou kytaru. Náhoda tomu chtěla, že zcela nepřivaven, ale úspěšně zaskočil za nepřítomného kontrabasistu na oblastním kole Porty a posléze jej v kapele zcela nahradil. Postupem času rozšířil svoje hráčské působení i o baskytaru. Prošel kapelami Kapky, Pražec, Tajné lodě, Isara a Qwil. Často se účastní nárazových projektů a experimentů. Trvale působí jako baskytarista v kapelách Ravanello a Lážo plážo.
upraveno 01.10.2008

Stejskyn (Roman Stejskal)
Tragicky zahynul 8.3.2002

Pocházel z Lysé nad Labem. Snažil se stále hledat nalézat. Experimentoval se zvukem i s postupy. Byl samouk a postupoval podle zásady hrát to, co chtěl slyšet a hrát tak, aby jej to co stvoří vždy uspokojovalo. Rozvinul basové postupy do naprosto neuvěřitelné podoby a byl schopen hrát tak, že basovkou vyplnil místo za chybějící kytaru, nebo bicí. Hodně používal různé varianty dvojhmatů, které hrál rozkládaně. Často, ale se svými postupy nebyl spokojený a předělával je. Hledal dokonalost a byl schopen obětovat jí téměř cokoliv.

Zpočátku hrál na basovku Jolana Galaxis. Později si pořídil lepší aktivní čtyřku a nakonec kopii Fender Precission.

Na basovou kytaru začal hrát v létě roku 1993. Na podzim založil skupinu Fakt, která existovala do roku 1994, kdy se po změnách obsazení přeměnila v zárodek nové kapely, později pojmenované Sběrné syrovosti (Stratov). V této kapele působil jako tvůřčí a hnací síla. Po rozpadu kapely (někdy v letech 1997-98) se chvíli věnoval elektrické kytaře. V roce 2001 plánoval znovuvytvoření skupiny, která by čerpala z punkových motivů. Bohužel k tomu už nedošlo.


Toustr (Roman Studený)

Pochází z Lysé nad Labem. Téměř výlučně se pohybuje v oblasti metalové hudby. Tomu odpovídá i technika hraní. Rozkládané vícehmaté postupy a osminový, nebo šestnáctinový rytmus. Ale rozhodně není jeho hra jednotvárná. Kombinuje různé možnosti. Navíc doplňuje svůj hudební projev zpěvem od basy, což není o basáků zase tak samozřejmý jev.

Začínal na noname basu zakoupenou v Polsku. Dnes používá kvalitní aktivní čtyřku B.C.Rich. Efekty nepoužívá. Hraje přes 120W kombo značky Laney.

Začínal někdy v roce 1993 v blíže neznámém pokusném projektu v Lysé nad Labem. Posléze se v témže objevuje na světě skupina Krematörr. Po několika změnách se kapela v roce 1995 vynořuje pod jménem Gutted. Tento název byl posléze změněn na Legion pod nímž skupina působí dodnes. Poměrně význámná je také epizoda kolem roku 1996 kdy v Lysé nad Labem vzniká experimentální a dobrými nápady obdařená hardcorová kapela Corrosive, která ale nemá delšího trvání. Přesto to dokazuje Toustrův hudební rozsah širší než jenom samotný metal.


Vágus (Dan Štětka)

Tenhle nymburák začal hrát na baskytaru někdy v roce 2003. Ale to v jeho případě není vůbec žádná handicap. Prostředí do kterého se dostal jej naučilo cítit hudbu tělem i konečky prstů.

Hraje na čtyřku Jolana D-Bass (česká kopie Rickenbackera). Hraje výhradně prsty, efekty nepoužívá. Značku aparátu používá Van Horn 150W (combo).

Začínal jako baskytarista kapely 4+1, kde setrvává nadále a v poslední době spolupracuje i s kapelou Mixle v pixle.


Koho můžete potkat na ulici:


Bacil - dodal Fibril

Tento dnes již legendární baskytarista brněnské undergroundové scény patří neodmyslitelně k sestavě kapely Tisíc let od ráje. V této kapele působí s malými přestávkami od roku 1995.
Nejdříve zde začínal na postu druhé kytary. To ještě kapela hrála na pomezí hardcore a punku.

S nástupem klávesistky Žlůvy kapelu opouští, aby se do ní po nějaké době vrátil, už jako baskytarista. Tam působí až do dnes, s výjimkou malé přestávky, kdy ho vystřídal Benito, známá to postava brněnské scény. Mimo baskytaru, se ve tvorbě Tisíc let od ráje občas vyskytuje i Bacilova hra na akustickou kytaru, theremin, či jeho zpěv.
Z počátku hrával na basu téměř „tradičním“ stylem, který se postupem času víc a víc stával alternativnějším. Nejdřív odstranil pražce z D a G struny, takže vytvořil takovou polobezpražcovku. Tu posléze odpražcoval úplně a tak zakomponoval poněkud netradiční basový postup do doom/black metalu, který je pro tvorbu Tisíc let od ráje charakteristický.

Bacil je ve své interpretaci ovlivněn hodně alternativními kapelami jako např. Dissolving of Prodigy, Sirrah, Benediction, Rale, Hypocrisy nebo Zhawanadra.

Efekty nepoužívá, hraje prsty , trsátkem, slapem i tappingem. Používá aktivní baskytaru značky Ibanez, dříve s pražci, nyní odstraněnými.

Mezi jeho záliby patří kromě hry na baskytaru také východní kultury, ekoterorismus a poska.
Za zmínku stojí taky fakt, že kromě basy zvládá ještě hru na kytaru, heligonku, flétnu a poněkud netradiční nástroj theremin.

Diskografie (Tisíc let od ráje): Trees (demo, 1996), Tisíc let od ráje (1999), Gaia (2002)


(Fibril)



"Bára" Fuxová

Pochází z Liberce. Když byla mladší, s rodiči viděla slyšela na jakémsi vystoupení kontrabasistku hrající se souborem. Rodiče ji nabídli, zda se nechce učit hrát na kontrabas a Bára souhlasila. Od roku 2001 se nadšeně do hry na kontrabas pustila na místní ZUŠ. Na kontrabas chodila již rok, když se na ni obrátil dívčí soubor liberecké ZUŠ Jazz Girls, zda by byla schopná přijmout místo baskytaristky. Dostala baskytaru, noty a obstála. Od té doby se věnuje i hře na basovou kytaru.

Kontrabas necháme stranou. Co se týká baskytary, hraje výhradně prsty na baskytaru BaCH přes 100W aparát Ampeg. Přiležitostně používá slapovou techniku a hraje zásadně bez přídavných efektů.

Ráda poslouchá Markuse Millera, ale zatím není nijak stylově vyhraněná o čemž svědčí i její působení v souborech Jazz Girls, Symfonický orchestr ZUŠ Liberec (kontrabas) a v mezinárodním uskupení Europera (kontrabas) se kterým jezdí na soutěže po celé Evropě má titul koncertního mistra. Ve vodách rockové hudby se pak realizuje v liberecké kapele Not Yet.



Golda

Nazval bych jej basovým písničkářem. Kdo zná Plzeňskou scénu, nebude mu znít cize název Znouzectnost. Kapela, kde "svět vítězí nad notami", což se nemusí líbit všem, ale mě se to teda líbí. Jsou to lidičky, pro které je fantazie a vlastní svět víc než k dononalosti vypilovaná hudba. Dlužno dodat, že za dobu jejich působení se nedoupouštějí žádných ujetých disharmonií a jejich svět je stějně pevný jako jejich muzika. Podle mě dost dobře zahraná. A Golda právě dodává strašně moc tomuhle světu, o kterém ostatní svorně prohlašují, že dělají jenom z nouze ctnost. Výrazně se podílí na tvorbě a většínu písniček i zpívá svým charakteristickým hlasem, aniž by při tom zanedbával svojí basovku. Jeho basové postupy dodávají písním melodičnost, rytmiku, tajemno, rychlost..., prostě to, co je právě potřeba. A nejsou všechny písničky jenom přemýšlivé houpání na tónech, ale i pekelně rychlé otáčky kol osudu.

Hraje na basovou kytaru Fender Precission Bass. Při hře používá i kapodastr, což je u baskytary dost nezvyklé. Pokud jsem si všiml, efekty nepoužívá. Hlavu i bednu má od Gallien-Krueger.




Jana Šupíková - napsala na můj dotaz Jana

"Takže něco málo o mě:

Narodila jsem se 27.4.1982 v Práglu, pak jsme se přestěhovali do Úval. Tady jsem ve svých 17 letech poznala Radka (kapelníka skupiny). V tu dobu byly Screaming rats zatím jen snem v oblacích. Do té doby jsem jen snila o nějakém hraní na kytaru. Karlovi (bubeníkovi Screaming rats) skončila vojna a konečně mohla kapela začít pořádně hrát.

Takže byl tu bubeník, byl tu kytarysta , druhý kytarysta, zpěvák byl v jednání , ale nebyl tu žádný adept na pozici basáka. Kapelníka napadl šílený nápad , že bych jím mohla být já. Od mala mě sice rodiče učili kvalitní hudbě (Led Zeppelin, Black Sabbath atd.) ale zkušenosti nebyly žádné , natož nějaký nástroj. To vše se odehrálo krátce před prázdninami. První nástroj (sharková napodobenina čehosi) s prvním kombem (výrobek z Plzně)jsem dostala darem od kapelníka , který na ně dřel skoro celé prázdniny , a mohlo se začít zkoušet.

První zkouška se konala v prosinci 99. Od té doby se stále snažím o dobrý doprovod. Díky laskavosti mého otce, mám už přes rok basu Ibanez EDB 600 a kombo Laney RBW 300. Zatím hraju trsátkem a nepoužívám žádné efekty."


(Jana Šupíková)



Josef Červinka - dodal Fibril

Hraje na baskytaru a zpívá v kapele Bratrstvo kočičí pracky. Tato kapela pochází z Letohradu, a kromě Josefa v ní ještě hrají jeho dva bratři, Petr na bicí (mimoto ještě zpívá) a Pavel na kytaru. Kapela vznikla v roce 1991 a v současné sestavě hraje od roku 1999. V rámci kapely vystupují jednotliví hráči pod pseudonymy foglarovského Bratrstva kočičí pracky (Dlouhé bidlo, Štětináč, Bohouš).

Josef hraje na čtyřstrunnou baskytaru značky Ibanez. Při hře používá prsty a preferuje hlavně techniky slap a „vytrhávání“,a to vše kombinuje do punkového stylu, tak to zní poněkud netradičně. Hraje přes vysílačku do 300 Wattového komba značky Peavey.

Vysílačku používá rovněž na zpěv (stejně jako jeho bratr). Ta je pro něj obzvlášť důležitá, protože při koncertech má rád kontakt s publikem, a často seskakuje během hry pod pódium mezi lidi. Mezi jeho image patří neodmyslitelně kontaktní čočky, simulující vzhled kočičích očí.

Kapela má za sebou nahraných pár demo nahrávek, Comics of Czenglish (1991), Catwoman (1994) a Movies Star (2001). Za dlouhou dobu své existence vydali pouze jedno album s názvem Bratrstvo kočičí pracky , protože jak sami říkají, neradi nahrávají ve studiu a raději mají živé koncertování.

(Fibril)



Káča "Zelená" Součková - svými slovy
(*1984)

Na basovou kytaru jsem začala hrát ve čtrnácti letech, jsem chtěla hrát v kapele. Basáků bylo vždycky míň než kytaristů a tehdy se mi zdálo, že basa je jednodušší nástroj než kytara.

Co se týká mých hudebních základů, sedm let jsem v ZUŠ hrála na klavír a studovala hudební teorii. Zhruba od svých šestnácti let až do současné doby docházím k Vláďovi Adamskému na basovou kytaru. Jemu vděčím za to, že hraji a ráda bych mu poděkovala z ajeho „donucovací“ metody.

Hraji na baskytaru Hyundai, kopii Fender Precission (černá). Aparaturu používám Peavey 60W a 110W na cvičení a na vystoupení plzeňský „Fídek“ 300W zesilovač+reprobedna.. V nejbližší době si po zralé úvaze hodlám pořídit baskytaru Spector ReBop. Ještě nevím jestli čtyřstrunnou, nebo pěti strunnou. Struny používám .45. Značku Rock Star (italská firma Galli), nebo Fender (niklové i kovové).

Nesnáším kabely a vysílačku nepovažuji za snobismus. Zatím jsem bohužel závislá na kabelech. Efekty nepoužívám, ale časem kdo ví… Hraju zásadně prsty. Trsátko používám jen v mimořádných případech. Nehraji slap protože nemám ráda většinu stylů, ve kterých se slap používá. Podle mě je to navíc příliš drahá technika co se týká opotřebení strun a zbytečný machrování.

Dosud jsem nenašla tu správnou kapelu. V březnu 2002 jsem začala hrát s kapelou Zbloudilá tramvaj. V zimě 2004 jsem začala hostovat v kapele 3.kvadrant. Zároveň jsem začala hrát s kapelou Aberration (grunge) což byl dobrej „gympl“ :-)), ale po par měsících se mnou ukončili činnost a následně se rozpadli.

V poslední době hraji v seskupení MirekBroumBand jako druhý baskytarista. Hrají styl Stone rock. Tato kapela je pro mě velká škola, protože od počátku spolu hrajem stylem zkouška-koncert. Jsem zvyklá hodně hrát. Často mám i dva koncerty s různými kapelami za večer na různých místech. Výjimkou pro mě není ani devět hodin týdně strávených ve zkušebně. Ale dneska už bych se rada usadila v nějaké příjemné kapele, ve které budou dobré mezilidské vztahy a která bude hrát dobrou hudbu.

Krátký rozhovor v Milovicích (18.6.2004)

(Káča)



Lorraine - dodal Fibril
(*1986)

Tato mladá nadějná basistka z Brna začínala s hraním nejdříve v kapele Vzestupný Tračník, která se ale brzy rozpadla. V té době se na Brněnské scéně objevila začínající black metalová kapela Amortez, ve které se uvolnilo místo na postu basáka, tak na toto místo nastoupila právě Lorraine a od října 2004 je její členkou.

Hraje na čtyřstrunnou basovou kytaru značky Cort (kopie Fender Precision), používá struny Warwick. Hraje zásadně trsátkem a upřednostňuje jednodužší dynamickou hru. Ve zkušebně používá neznačkové stavěné kombo. Pokud hraje na koncertech, tak vzhledem k tomu, že tato kapela vystupuje zpravidla na metalových festivalech, tak využívá komba který jsou zrovna k dispozici na pódiu.

Mezi její hudební vzory patří především kapely jako Moonspell, Tiamat, My Dying Bride, nebo Lacuna Coil.

Kapela Amortez má za sebou několik úspěšných koncertů a v dubnu 2005 vydali své první demo.

(Fibril)



Marka Míková (roz. Marie Horáková)

Poprvé se objevuje v pražské amaterské (a u nás v první dívčí punkové) kapele Plyn v roce 1981. Kapelu založily dvě spolužačky z gymnázia: Pavla Fediuková (později Slabá) - kytara, zpěv a Hana Kubíčková (později Řepová) - bicí, zpěv. Koncertní premiéru si Plyn odehrál na jaře roku 1982 a poté přibírá klávesistku Vendulu Kašpárkovou. Písničky byly jednoduché a razantní a dotvářely je "uličnické" texty.

V roce 1983 se Plyn ocitnul na "černé listině" a tak, aby mohla děvčata pokračovat ve hraní, změnila svůj název na Dybbuk a kapela doznala dalších personálních změn. Místo klávesistky Kašpárkové přišla saxofonistka a zpěvačka Kateřina Nejepsová a nakonec v roce 1985 kytaristka Eva Trnková.Zajímavostí kapely bylo, že která z dívek přinesla písničku, ta ji v konečné podobě zpívala. Zvuk kapely tak nabyl na pestrosti.

Skupina se rozpadla v roce 1988, kdy se Nejepsová, Řepová a Trnková spojily s ostravskou zpěvačkou Evou Volnou a založily rockový soubor Panika.

Marka Míková pak o rok později v roce 1989 založila skupinu Zuby nehty (neoficiální web zde), kde ale baskytaru vyměnila za klávesy.

V těchto dívčích uskupení podle mého názoru nehrály nikdy hlavní roli jejich členky ani jejich herní schopnosti, ale vždy bylo cítit kapelu jako celek, který se vzájemně doplňoval. Chtěl bych to ukázat na basovách linkách, které byly někdy hrány v základním provedení, ale jindy, například v písní "Ale čert to vem", vytváří basa báječný stoupavý a klesjící postup, který dodává celé písni plastičnost a svědčí o skromném, ale tvurčím přístupu baskytaristky.

K všestranné osobností Marky Míkové zbývá podotknout, že se také věnuje loutkoherectví, dabbingu, napsala knížky pro děti a ztvárnila postavu princezny ve filmové pohádce jak se budí princezny.




Michaela MI-SHI-NA "FOR MAN" Formanová - převzato ze stránek kapely TOY
(* - údajně prý 15. 9. 1978, ale kdo ví...)

Přezdívky: Mišina; Suzina

ToyFunkce (domovská kapela TOY - pozn. Kořen): Basa; vokály; notebook - veškeré funkce; mapa a kompas; zdánlivý snižovatel věkového průměru; pedant; specialista na zažívací potíže

Hlásek: a) jako Suzi Quatro, b) žádný

Nástroje a aparát: Aria; Laney RBG 400

Bývalé kapely: 1 1/2 Člůny (pubertální folk-punk); Dying Reason (postpubertální Iron Maiden Revival); Ó-Ja (dívčí heart-rock); Suzi Quatro Revival (pokojový projekt)

Oblíbení interpreti: Alice Cooper, Black Sabbath, Bon Jovi, Deep Purple, Judas Priest, Led Zeppelin, Phantom Blue, Stillknox, Suzi Quatro, TOY, Vixen a jiní řízci a roštěnky...

Vzory: Já za 9 let, Suzi Quatro, Share Pederssen (Vixen) a všichni "vzorní" basisti a basistky

Poznámka (Kořen): Je autorkou webu, který se zabývá činností dívčích skupin a žen na české rockové scéně http://www.rockerka.com




Pavla Slabá - Jonnson (roz. Pavla Fediuková)

Zkoušela si při kytaře básničky své kamarádky o paní, která třeba "sedí na náledí..." V roce 1980 se rozhoduje se svými kamarádkami Hanou Kubíčkovou (Řepovou) a Markou Míkovou že založí vlastní kapelu. Stal se jí v roce 1981 Plyn, kde hrála na kytaru a jejich heslem se stalo: "Pusťte si Plyn, Plyn si pustí vás". Po přejmenování kapely (viz. Marka Míková) na Dybbuk, což znamenalo v židovské mytologii jméno ducha, který trpí za své pozemské hříchy a kvílí ve skalách, pokračovala kapela ve hraní po klubech a po natočení a vydání EP desky u Pantonu v roce 1987 se děvčata v následujím roce rozešla (viz. Marka Míková).

V roce 1991 je svolává šéf Už jsme doma Miroslav Wanek a Dybbuk natáčí svoji jedinou, ale zato velmi vydařenou desku Ale čert to vem, kde hraje Pavla Slabá stále na kytaru.

Mezitím ale Marka Míková zakládá v roce 1989 skupinu Zuby nehty (neoficiální web zde). V ní hraje Pavla Slabá na basovou kytaru a Marka zůstává definitivně u kláves.

V současné době již kapela téměř nevystupuje, ani nepracuje. Pavla Slabá se během pobytu ve Spojených státech vdala a v současnosti se věnuje psaní, překládání a přednášení na Univerzitě Karlově jako externistka. Je členkou feministického hnutí, ale její názory jsou velmi umírněné a v mnohém oprávněné (viz článek ve formátu .pdf zde - rychlejší je uložit si ho na disk, stojí za přečtení, jsou to strany 6 a 7).

Výrazně autorsky ovlivnila hudbu u nás a jako basistka rozhodně přispěla k dobrému zvuku celé kapely Zuby nehty.




Ing. Petr Kohlíček - dodal Fibril

Těžko říct, zda by se z Petra stal dobrý houslista, pokud by se naplnila vůle jeho rodičů a on po čtyřech letech hraní na housle v ZŠLU tento nástroj neodložil na věčné časy. Bohužel, nebo snad bohudík, dal tento vystudovaný chemik přednost hraní na basvou kytaru v rockové kapele Mimostojící, kterou založil se svým bratrem, kytaristou Honzou Kohlíčkem, bubeníkem Pavlem Dudou a zpěvákem a zejména charismatickým textařem Danem Potockým. Zpočátku tato rocková kapela ze Zátora (okres Bruntál) byla ovlivněná punkem a různými jinými styly. Po odchodu Dana Potockého kapela vystřídala dva kytaristy a postu zpěváka se zhostil Honza Kohlíček.

Kapela se žánrově posunula až někam k emo-core (sami se nazývají jako Alternativní pramen z Jesenických hor). Důležitým prvkem se stala textová tvorba obou bratrů Kohlíčkových, mnohdy hloubající nad podstatou lidské existence s téměř filosofickým nadhledem.

Petr se nikdy nesnažil hrát podle nějakých předem určených linií, důležitý pro něj bylo a je dělat hudbu srdcem. Pětistrunnou kopii Ibanezu od české firmy Fokus vyměnil za baskytaru dnes již neexistující firmy SHICK. Používá basovou hlavu a box Laney.

Diskografie:
The Outsiders (1998), Islámský terorista (1999), Za úsvitu v prázdném bytu (2002), Pozitiv (2003).

(Fibril)



Simona Konrádová

Na baskytaru začala hrát jako šestnáctiletá, když její bratr založil kapelu. Nemohli najít baskytaristu, tak musela zaskočit sestra. A že to nebyla špatná volba svědčí i to, že Simona zůstala a kapela má za sebou dnes vlastní demo. Simona nikdy předtím nehrála na žádný nástroj, ale baskytara ji hned jak říká "chytla".

Hraje podle svého pocitu a hraje trsátkem, protože jak sama se smíchem dodává - má slabé prsty. Hraje na 4-strunnou baskytaru Shark guitars. Efekty nepoužívá. Za sebou na pódiu má Torque model T200 1EB 15" 200 Watt electric bass combo.

Poslouchá kapely Cocotte minute, Post-it, Foo fighters, The Distellers, Guano Apes... Sama hraje grunge v kapele Tahem zapni, která ji zatím plně uspokojuje.




Šina (Slovensko)

Velmi osobitá baskytaristka, zpěvačka a autorka hudby i textů. Spoluzakladatelka vydavatelství Slnko records, kde produkuje svojí tvorbu. Kritiky ji připodobňují k Dežovi Ursínimu, ale ona sama toto přirovnání odmítá. Písničky začala skládat ve 14 letech. Od mala hrála na klavír. Asi ve dvaceti letech zkoušela hrát na kytaru, ale to ji moc nešlo. Po čase se ve dveřích objevil spolubydlící Serge Aderomou se starou černočervenou baskytarou a oznámíl, že se po dokončení studií vrací domů do Beninu a basovku nechává, aby se tu o ni postarali. Tak začala Šina hrát na basovou kytaru. Nejprve chtěla hrát jen to, co ji bude bavit a celý rok hrála jen na nejtlustší struně. Pak nastal zlom a Šina začala najednou používat i ostatní struny. To už ale měla bezpražcovou Yamahu u které setrvává dodnes.

Nejprve hrála sama pro sebe. Později začala vystupovat se skupinou Dlhé diely, která dnes působí pod jménem Longital. Skupina vydala v roce 2001 album September a v roce 2002 album Tu. Zároveň Šina pracuje na svých autorských nahrávkách a po spoluprácu na albu Master a Margaréta vydala dvě úspěšná alba: Šinadisk (2001) a In Virgo (2003).

Hraje na bezpražcovou baskytaru Yamaha a zároveň zpívá. Její hudba je přemýšlivá a zárověň se nesnaží pokládat ani řešit žádné hluboké otázky. Kdo má rád alternativní hudnu, jistě v Šině a její tvorbě najde zalíbení.




Wagon (vlastním jménem Vladimír Neugebauer) - svými slovy
(*1966, Karviná)

Jmenuje se Láďa Neugebauer (přezdívka Wagon), narozen 1966, je z Karviné, na basu šmidlá od patnácti?? Tak nějak. Odjakživa rocker, občas úlet k folku, jazzu....Ale bigbeaťák srdcem i duší! Kapely: kdysi Messalina (klip Šakal v edici Rockmapa), Doga, Pbk Blues, folk Mistři a Markétka......a další. V současnosti hraje i sám.....to je fakt prdel!!!!

Gear:
Fender Precision (super nástroj, vlastní ho asi dvacet let, je jak víno!!!!)
Fokus MM 5 fretless, taky skvělá, už vyhraná basa
aparáty-různý, momentálně zesilovač Laney, box Marshall 200W
kabely- výhradně Planet Waves!!!

Kdysi hrál trsátkem, dnes hlavně prsty, palec...
Vzor: samozřejmě Marcus Miller, V. Wooten, Billy Sheehan, ale třeba skvělý, vynikající Geddy Lee (Rush), ale moc rád má i Stinga, kterého považuje za excelentního basáka, pro tu jeho přesnou, účelnou hru. To, že je Sting skvělý muzikant, o tom žádná...!
Wagon má v plánu přikoupit další nástroj, zřejmě to bude 6 strunná Yamaha, model John Myung.
Dělá i recenze pro Music Store, samozřejmě basy, efekty, aparáty...
Svět nízkých kmitočtů je jeho život!

(Wagon)
vloženo 01.10.2008

WonderBra (vlastním jménem Vladimír Beránek) - dodal Fibril

Hráč na basovou kytaru a zpěvák kapely Rudé kostry z Uherského Hradiště. Do této kapely přišel v roce 2001, kdy kapela prodělávala svoji transformaci, po rozpadu jeho původní kapely Leden.
Do té doby kapela hrála veskrze ortodoxní metal. Po příchodu WonderBry přechází v elektroakustickou fúzi která by se dala charakterizovat jako střet akustického punku a alternativního rocku.
V současné sestavě Rudých koster je kromě WonderBry ještě hráč na elektroakustickou kytaru Petr Mores a bubeník Vlastimil Kozubík.

Wonderbra hraje přes půl roku na basovou kytaru Variax od firmy Line 6. Je to nástroj, který umí modulovat zvuk různých „legendárních“ nástrojů, jako jsou od firem Fender, Gibson, Hofner a podobně, dokonce dokáže nasimulovat i zvuk kontrabasu. Jinak taky používá pětistrunnou aktivní basu značky Yamaha. Hraje i trsátkem, ale více používá při hře prsty.
Efekty nepoužívá.

Hraje přes lampovou hlavu od Ampegu, nebo menší kombo od Trace-Elliot.

Mimo působení v kapele Rudé kostry se věnuje ještě různým vedlejším projektům, mezi nejvýznamnější v poslední době patří například Paladran.

Kapela má za sebou pár demo nahrávek a album s názvem Kytice lží (2002). Kromě koncertování v různých klubech a na festivalech se tato kapela zapsala do povědomí jako předkapela skupiny Divokej Bill.

(Fibril)



Koho zcela určitě běžně na ulici nepotkáte:


Billy Sheehan - dodal Poliš

Nazývaný jako virtuóz rockové basskytary. V 80. letech působil ve skupině David Lee Roth Band, kterou dal dohromady právě David Lee Roth po svém odchodu z kapely Van Halen. Natočil s kapelou dvě desky, které dosáhly platinového ocenění. V roce 1985 kapelu opouští Roth a Billy s několika dalšími kamarády zakládá kapelu Mr. Big jež v roce 1989 dobyla svět písní To Be With You. Kapela působí dodnes. U mě osobně nejvíce bodovali albem nazvaným Bump Ahead ze kterého také pochází rádiový hit Wild World . Nicméně nechme hity stranou, protože jak už to bývá famózní herně technický potenciál se povětšinou projevuje ve skladbách, které se do rádií nedostanou. Důvod je jednoduchý. Tyto skladby neberou hlavy většiny posluchačů a tudíž nemá smysl hrát pro pár lidí. Nicméně i toto je pouze věcí osobního názoru. Kapela Mr. Big má v Evropě v podvědomí pár lidí. I vy ji tedy můžete bez problému vidět, při její návštěvě nepř. Karlova mostu. Naproti tomu například v Osace musí být hoši v doprovodu ochranky a hotely opouští požárním schodištěm, aby je nerozcupovali dotěrní fanoušci.

Billy osobně byl 5x zvolený v rockových magazínech za „The Best Rock Bass Player“ což mu posléze vyneslo umístění do „Gallery of Greats“, kam patří např. Jimi Hendrix nebo Paul McCartney. Billy je jeden z mála bassistů, který je schopen vměstnat všechny existující techniky do jedné desky (viz. Hey Man). V roce 2001 natočil svoji první sólovou desku s názvem Compression, kde nahrál až na pár detailů všechny nástroje sám a to včetně zpěvu.

Jeho vlastní stránky jsou zde.

(Poliš)



D'arcy Elizabeth Wretzky (Brown)
Narodila se 1.5.1968 v South Heavenu, ve státě Michigan (USA)

Vdaná za bubeníka skupiny Catherine Kerryho Browna. Svou dráhu začala po vystudování. Její spolužák, který byl z Francie, měl přítele, který hledal hráče na basovou kytaru. D'arcy tedy se svým spolužákem odjela do Paříže odhodlaná stát se členkou kapely. Za čas si ale své rozhodnutí rozmyslela a po procestování Evropy se vrátila do Států. Náhoda tomu chtěla, že přistála v Chicagu. Při čekání na rodiče, kteří pro ni měli přijet, si krátila čas prohlídkou města. Chicago se ji zalíbilo natolik, že se rozhodla nevracet se do Michiganu a zůstat v Chicagu, u své sestry.

Jednoho večera se vydala se svým přítelem do nočního klubu. Před odchodem se spolu ještě bavili venku před klubem o muzice, když se do hovoru vmísil opodál stojící muž, který jejich rozhovor letmo zaslechl - Billy Corgan. Po krátké výměně názorů prohlásil, že hledá hráče na basovku a dal ji své telefonní číslo. Sešla se s ním a společně s Jimmym Chamberlainem, který hrál na bicí zkusili zahrát pár Billyho písní. A kapela Smashing Pumpkins (neoficiální web, anglicky, ale s basovými taby) byla na světě (český web zde).

D'arcy hraje na Fendera. Střídá Precission Bass a Jazz Bass. Aparát používá Mesa/Boogie a Ampeg. Používala též Trace Elliot.

Její vlastní stránky jsou zde.


David Ellefson - dodal Poliš
narozený 12.11. 1964 v Minesotě (USA), ženatý.

Já osobně jsem zastáncem názoru, že v metalové hudbě je nejméně důležitým článkem souboru bassista. Nicméně bassák kapely Megadeth (český web zde) je jeden ze dvou ve svém žánru, který udržel mou přízeň u jmenované kapely. Ačkoliv je metal založen především na kytarové dovednosti, tak právě Dave Ellefson prokazuje schopnost se v kapele prosadit i přes tuto konkurenci. Jeho hra je poměrně pestrá a to zvláště na posledních melodičtějších albech Megadeth jako např. Risk nebo Youthanasia, kde je velmi patrný ústup od metalu 80. let. Právě díky barvitosti a pestrosti hry byl Dave členem Megadeth od jejich vzniku v roce 1981 až do konce cca v roce 2001 což nebývá u metalu zvykem. Většinou zde dochází k personálním změnám právě na postech basáků.

Aparát: Ampeg, struny Daddario a kytary Modulus a Jackson Basses, efekty Whirlwind Multi-Selector, Samson UR-50 Wireless Systém a Furman Powers Conditoners.

Jeho vlastní stránky jsou zde.

(Poliš)



Flea (Michael Balzary) - dodala Ševi

Vlastním jménem Michael Balzary se narodil 16.10.1962 v Melbourne. Později se s rodinou přestěhoval do Los Angeles. Jako malý kluk začal hrát na trubku (hrál v L.A. junior philharmonii a školním orchestru). Když se na střední škole seznámil s Jackem Ironsem, Hillelem Slovakem a Anthonym Kiedisem, dal přednost funku, vyměnil trubku za baskytaru, vznikla kapela jménem What is this. Kolem roku 1983 se přejmenovali na dnes doufám známé Red Hot Chili Peppers (bohužel už dávno nehrají v tomto obsazení – to je ale dlouhá historie RHCP).

Vybavení :
Flea-bass“ – na zakázku vyráběné basy firmou Modulus a Musicman “sting ray“ , struny : Ernie Ball, komba : Gallien-Krueger heads, Mesa/Boogie cabinets, efekty : Electro Harmonix bass ball, Crybaby wah-wah booster pedal, fuzz pedal, Dod/FX25 envelope filter, trubka (od jaké firmy nevím...)

Hudební vzory :
Z jazzmanů – Dizzy Gillespie, Miles Davis, Ornete Coleman
dále George Clinton, Jimmi Hendrix, James Brown, Pearliment, Defunkt a mnoho dalších.

- V roce 1996 dostal Flea cenu časopisu Bass Player Magazine za nejnepšího basistu roku
- jako malý se osobně setkal s Dizzim Gillespiem (po skončení Dizziho koncertu se s ním bavil o svém stylu hry na trubku a o tom, jak se ho snaží napodobovat – byl to jeho velký vzor )
- album Blood Sugar Sex Magik je albem, které by basák neměl přeslechnout – velkou roli tam hraje Fleaova basa
- na Woodstocku 99 hrál ůplně nahý


Jako kdysi měl Flea hudební vzory, je teď basáckým vzorem pro mnoho dalších. Mistr improvizátor na albech hraje celkem umírněně (prostě albová verze písniček ). Jakmile ale vstoupí na podium hraje energicky a s obrovským nasazením. Různě popobíhá, skáče, vrtí se, až nevíte jestli dřív sledovat jeho prsty, které rychle běhaj na hmantíku, nebo jeho grimasy v obličeji (nedají se přehlédnou a patří k jeho stylu hry). Je sám sebou.

Je to můj velký vzor...

(Ševi)



Kim Deal

Pochází z Daytonu ve státě Ohio ve Spojených státech. Hraje převážně trsátkem a rozhodně nehraje jednotvárnou basu. Soustředí se i na atmosféru, kterou zvukem basy vytváří.

Hraje na klasickou Fender Precission Bass, kterou si pochvaluje pro její pomalý a lenivý zvuk. Fendera střídá s basou Music Man Stringray, kterou si velmi pochvaluje. Z efektů používá jen Compressor. Prostřídala aparaturu aod výrobců Trace Elliot, Peavey Classic 50s, nebo hlavy SWR a Marshall s boxy Gallien-Krueger.

Její nejznámější je působení ve skupině Pixies. Poté spolu se svojí sestrou-dvojčetem (Kelley Deal) působí ve skupině The Breeders. Po rozpadu The Breeders zakládá v roce 1995 The Amps. Ale v obou kapelách už působila jako kytaristka. Nicméně jako basistka Pixies ovlivnila mnoho začínajících basáků i basaček.

Její vlastní stránky jsou zde.


Kimberley Gordon - dodal Poliš
narozená 12.4. 1958 v Los Angeles (USA)

Kim neměla k umění daleko, protože vystudovala uměleckou školu se specializací moderního tance. Je provdaná za svého spoluhráče z domovské kapely Thurstona Mooreho. Kapela ve které působí již bezmála 20 let se samozřejmě jmenuje Sonic Youth (web česky zde) ( Hlučné mládí ) jejichž bohatá kariérka je přivedla až na vrchol hudebního žánru, který se nazývá Noise ( hraní s kytarovou vazbou). Společně natočili 18 alb a staly se vzorem pro takové kapely jako Pixies, Nirvana nebo Soundgarden. Kim se dokonce poštěstilo společně s bubeníkem Stevem Shelleyem vstoupit do síně slávy právě ve spojením s hudebním žánrem uvedeným výše. Samozřejmě má spoustu dalších hudebních aktivit z nichž pro tuzemské fanoušky stojí zejména občasná výpomoc grungeovým Mudhoney.

Kim používá nástroje: A 1962 Precission Bass, Rickenbacker, Jazz Bass.

A také efekty: Dunlop Jimi Hendrix octave divider box, Pro-Co Rat, wah-wah.

(Poliš)



Marcus Miller - dodala Ševi

Narodil se v roce 1959 v Brooklynu. Svou hudební kariéru začal v deseti letech, když se začal učit hrát na klarinet, ale protože chtěl hrát s kamarády v kapele, koupil si baskytaru. Bylo mu 13 let.Začínal jako studiový hráč, natáčel reklamy a v letech 1979 – 80 hrál v televizní show Saturday Night Live.
Na doporučení hudebníků se mu ozval Miles Davis – poprosil ho o spolupráci. Stal se členem jeho kapely a natočil s ním alba : Man With a Horn, We Want Miles a Star People.Alba Tutu, Amandla a Seista Milesovi produkoval. I když hraje mnoho žánrů, jeho pevným základem je jazz.

- nejčastěji používá baskytary značky Fender JazzBass
- mohli jste ho vidět ( i slyšet...) na Prague Jazz Festivalu


Jeho vlastní stránky jsou zde.

(Ševi)



Mark Sandman - dodal Fibril
(*1952, +1999)

Narodil se roku 1952 v Newtonu (USA). Jako profesionální hudebník začínal ve svých třiceti letech v kapele Treat Her Right, která se žánrově blížila k blues-rocku. V této kapele hrál na kytaru. Kapela se pohybovala zejména v oblasti kolem Bostonu, v různých klubech.

Již v této době začal Mark experimentovat se hrou na kytaru a baskytaru a utvářel si tak svůj vlastní styl hry. Ale přesto se cítil v Treat Her Right trochu omezován spoluhráči. Vše se změnilo, když na jednom koncertě viděl hrát velmi ambiciózního saxofonistu, který se jmenoval Dana Colley. S ním založil trio Morphine a zároveň odešel z Treat Her Right. Tvorba Morphine by se dala chrakterizovat jako jazz-rocková alternativní fúze. Otevřel se tak před ním větší prostor pro vlastní tvorbu. Na hudbě se autorsky podílel s Colleyem, texty jsou většinou fragmenty jeho vlastní poezie.V triu působil kromě Colleye (střídal baryton a tenor saxofon) ještě bubeník Jerome Deupree, Sandman zde zpíval, hrál na basovou kytaru (občas i kytaru, piano, klávesy) a na speciálně jím sestrojený nástroj který nazval tri-tar, což byla kombinace bezpražcové baskytary a kytary (dvě struny z basy a tři z kytary-ale nejsem si tím jistý). Později si vytvořil další upravenou baskytaru se dvěma strunami, tzv. 2-string slide bass. V té době už působil v kapele na postu bubeníka Billy Conway, který nahradil Jerome Deupreea.

Mark hrál trsátkem i prsty, efekty používal velmi zřídka, spíš hledal nové postupy ve stylu hry.

Učili se u něj hrát např. Chris Ballew (Presidents of the USA), nebo Margaret Garrett (Mr. Airplaine Man).

P.J.Harvey o Morphine kdysi prohlásila, že je to nejvíc sexy kapela na světě, co se zvuku týká.

Kapela natočila za dobu své existence alba Good (1992), Cure for Pain (1993), Yes (1995), Like Swimming (1997), B-Sides and Otherwise (1997) a The Night (vyšlo až po Sandmanově smrti,v r.2000). Dodatečně byl vydaný živák Bootleg Detroit (nahráno 1994, vydáno 2000).

Také stojí za zmínku účast na velkém množství soundtracků (např. Postcard from America, Kerouac, Wild Things, Radio Oddyssey, Mod Sqad, La Femme Nikita-Brutální Nikita atd.).

3. července 1999, když byla kapela na evropském turné, tak při koncertě v Palestrině (Itálie) dostal Mark Sandman po odehrání druhé skladby infarkt. Bohužel ten byl velmi silný a Mark při převozu do nemocnice zemřel.

Svět tak přišel o dalšího z vynikajících hráčů na basovou kytaru. Jeho styl hry se zapsal u mnoha posluchačů i hudebníku jako velmi osobitý.

(Fibril)



Melissa Auf der Maur

Jméno zní sice německy, ale pochází z Montrealu v Kanadě. O jejím stylu hry toho moc nevím, ale hudbu považuje za svůj život a hodně ji prožívá, tak předpokládám, že má dobrý hráčský rozsah. Navíc od basovky zpívá, takže jí musí mít hodně dobře v ruce.

Myslím, že hraje na Fender Precission Bass, se kterou je zachycena i na fotografii. Aparaturu používá Ampeg.

Hrát na veřejnosti začala v roce 1994, kdy odešla z domova v Montrealu právě kvůli tomu, aby se mohla věnovat hudbě. Celých pět let hrála na baskytaru ve skupině Hole, kterou založila Courtney Love. Potom na jednom albu a jednom turné zastoupila ve skupině Smashing Pumpkins (česká stránka zde) jejich basačku D'arcy Wretzky Brown. To už směřovala ke svému cíli - zúročení všech svých zkušeností a nashomážděného materiálu na sólovém albu. Natáčet ho začala v březnu 2001. Ke spolupráci si přizvala své přátelé ze skupin Queens of the Stone Age, Kyuss, Hole, Smashing Pumpkins a ze své úplně první kapely Tinker. V současné době se věnuje sólové dráze. Jako doprovodná kapela s ní vystupuje tuším právě Kyuss.

Její vlastní stránky jsou zde.


Michael Steele
narodila se 2.6. 1957 v Pasadeně, stát California (USA)

Začínala v roce 1975 v dívčí hardrockové formaci Runaways. Poté prošla dalšími 13 různými kapelami, aby nakonec v roce 1984 vystřídala v kapele Bangles baskytaristku Anette Zilinkas, která odešla hrát na kytaru a zpívat k Blood On The Saddle.

Michael zůstala v Bangles až do jejich rozchodu v roce 1989. Po rozpadu se věnovala různým sólovým projektům u gramofonových firem. V roce 2003 se Bangles rozhodli znovu se vrátit na scénu s albem Doll Revolution.

Michael hraje převážně na Fendera. Aparaturu používala Ampeg.


Paz Lenchantin - dodal Poliš
narozená 12.12. 1973 v Mar Del Plata (Argentina)

Její kmenovou kapelou jsou A Perfect Circle, kteří se pro určité spektrum fanoušků rockové muziky stali dnes již kultovní záležitostí. Mě osobně tato postavička zaujala díky mé přízni ke kapele Smashing Pumpkins. V přímém jádru věci to byl její rozpad. Po němž následoval poměrně rychlý vnik kapely ZWAN, kterou zaregistrovali asi opravdu velmi aktivní příznivci Billyho Corgana, protože její zánik byl snad ještě rychlejší. A jak to tak u Billyho bývá zvykem nebo snad posedlostí, angažoval do řad svého projektu ženu, která samozřejmě hraje na bassovku. Přestože měl tento projekt opravdu jepičí život a Billy už točí sólovou desku, vznikla dle mého názoru velmi kvalitní nahrávka. Obsahuje 14náctku skladeb v délce 65:52 minut a jmenuje se Mary Star Of The Sea (Warner Music). Já osobně tuto nahrávku mohu jen doporučit, protože je nádhernou ukázkou profesionálního aranžmá a nádherných rifů včetně basových linek, kterými přispěla tato víceméně neznámá basistka.

(Poliš)



Rhonda Smith - narodila se v Halifaxu, Nova Scotia (Kanada)

Rhondu přivedl ve 12 letech k basové kytaře její o 15 měsíců starší bratr, když si přinesl domů levnou baskytaru Sears bass. Chtěla hrát jako její bratr a se učila odposloucháváním z nahrávek svých "dětských" idolů jakými byli například Jaco Pastorius a Stanley Clarke (chvíli počkejte, načítají se pomalu). Na střední škole hrála ve školní jazzové kapele. Po absolvování střední školy nastoupila na McGill University, ale brzy z ní odešla získávat raději praktické hráčské zkušenosti, což je cesta, pro kterou se rozhodla.

Hrála v dívčí kapele Top 40 R&B. Vystupovala v klubech a podílela se na různých nahrávkách. S francouzsky mluvícím kanadským zpěvákem a písničkářem Johannem Blouinem a Claude Duboisem se účastnila koncertního turné. V roce 1995 uspěla v soutěži Juno Award (kanadská obdoba americké Grammy) díky svým výkonům v hudebním uskupení Merlin Factor, kde střídala pražcovou i bezpražcovou baskytaru. V srpnu 1996 odjíždí do Minneapolis a po jammování s bubeníkem Kirkem Johnsonem dostává nabídku od Prince, který zrovna dával dohromady novou kapelu. Rhonda nabídku přijala.

Mezi její učitele patřili třeba Larry Graham, James Jamerson, Willie Weeks a Chuck Rainey. Kromě působění u Prince spolupracovala, nebo spolupracuje s mnoha dalšími umělci a skupinami. Například New Power Generation, Sheila E. & the E-Train, Chaka Khan, Eddie M., Jim Hillman & the Merlin Factor, Kat Dyson, Joey Sommerville, Marie Philippe, Johanne Blouin, Claude Dubios...

Miluje bezpražcovou baskytaru. Považuje ji za více osobní a citlivější. Bez pražců se necítí svázaná a má přímý kontakt se dřevem nástroje. Hraje i na elektronický kontrabas. Na baskytaru hraje prsty. Nejčastěji používá dva, ale někdy zapojuje do hry i třetí a čtvrtý. Její technika slapu je odlišná od běžného stylu, protože má malou ruku a palec. Často jej používá podobně jako se používá trsátko. Hraje jím odspoda nahoru a odsora dolů. Někdy používá i "flamenco slap".

Je sběratelkou baskytar a ve své sbírce jich má více než 26. Protože je malá, hraje na tříčtvrteční basu. Preferuje Fender Zone Bass, ale kvůli zvuku, který požaduje Prince hraje na Fender Jazz Bass. Konkrétně požívá 3ks Fender American DeLuxe Jazz Bass se strunami ghs (5let ji žádná nepraskla a pravidelně je mění). Dále používá bezpražcové baskytary MTD 6, Lakland 4, Lakland 5 (laděná jako piccolo bass) a elektrické kontrabasy 4 a 5 Vektor Bassett. Dál ještě používá Marcus Miller signature Fender Jazz Bass (5 struná) a Harvey Leach akustickou baskytaru. Jako aparaturu používá dvě hlavy Mesa/Boogie M-Pulse 600 (jedna jako primární, druhá jako slave unit) a čtyři kabinety (boxy) 2x15 Power House (Mesa/Boogie). Na "afterparty" používá Mesa/Boogie Venture 600 combo. JInak používá Boss volume pedal, Korg Tonework tuner, Digitech Whammy pedal, Dunlop 105Q Bass Wah a spoustu dalších doplňků.

Její vlastní stránky jsou zde.


Robert Trujillo - dodala Ševi

Narozen 23.10.1964 v Santa Monice. Jako student střední školy nehrál v moc známých kapelách.Později se spojil s bubeníkem Mikem Muirem (spoluhráč v Sucidal Tendencies), což vůbec neyl špatný tah – dostal se na pozici jednoho z největších talentů (samozřejmě baskytarových) rockové historie.
Jeho další kapela byla Infectious Groves, o několik let později doprovázel Ozzyho Osbourna a v únoru 2003 se stal členem Metallicy - český web zde - (poprvé Metallicu zaujal na Summer Shed Tour, kdy byli Sucidal Tendencies její předskokani).

I když při hraní občas použije trsátko, je znám jako prsty hrající baskytarista.

(Ševi)



Share Pedersen
Narodila se 21.3.1963 ve městě Glencoe (Minnesota, USA)

Vyrůstala v typickém středozápadním životním stylu. Její matka vyučovala hru na klavír. Share původně prodávala v obchodě s hudebninami. Poté se přestěhovala do Minneapolisu, kde doprovázela na baskytaru zpěvačku Helen Raddy a působila na Bass Institute of Technology. Deset let strávila studiem hry na klavír. Navštěvovala Berklee College of Music, kde se učila hrát na baskytaru z listu. Půl roku před ukončením studia školu opustila a přestěhovala se do Los Angeles.

V Los Angeles potkává na koncertě Jan Kuehnemundovou (jiné prameny uvádějí Janet Gardner a malý klub v Hollywoodu) se kterou si vyměňují telefonní čísla a posléze Share hraje s kapelou Vixen (neoficiální stránky). Hrála v ní od roku 1988 do roku 1991, kdy kapelu opouští a vrací se na Bass Institute of Technology in California, kde začala vyučovat hru na basovou kytaru.

Proslýchá se, že se vdala a se svým manželem hrála ve skupině Sub Cool. V současnosti hraje ve skupině Bubble.

Hraje na basovou kytaru Ibanez přes zesilovací aparaturu Trace Elliot (hlava) a Hartke (reproboxy). Používá struny ghs.


Stuart Hamm
(*8.2.1960 v New Orleans) - dodal Tom

Už v dětství se učil na basu a na klavír. Následně studoval na Barklee College of Music kde se potkal se Stevem Vaiem. Hrál také na jeho prvním albu. Přes Vaie se dostal K Satrianimu se kterým hraje doposud (např. skvělé DVD Live in San Francisco). Spolupracoval s mnoha dalšími známými kytaristy (např. Frank Gambale, Richie Kotzen, Steve Fister). Stu je autorem instruktážních videoškol Slap, Pop & Tap For The Bass a Deeper Inside the Bass.
Stu zatím vydal 4 sólové desky. V současné době hraje na aparát Peavey a u Fendera má svůj signovaný model Stu Hamm "Urge" Bass.

Jeho vlastní stránky jsou zde.

(Tom)



Suzi Quatro
Narodila se 3.6.1950 v Detroitu (USA)

Byla druhou nejmladší ze tří sester a jednoho bratra. Její otec Art Quatro měl hudební skupinu The Art Quatro Trio ve které si Suzi odbyla v osmi letech své první vystoupení. Začala hrát na piano a ve čtrnácti letech se věnovala Rock'n'rollu. Stala se "rodinnou" rebelkou a začala si řikat Suzi Soul.

V šedesátých letech také začala hrát na basovou kytaru a v se svými sestrami vystupovala s kapelou Pleasure Seekers v klubech po celých pojených státech. V roce 1971 ji objevil ve skupině Cradle Britský producent Mikie Most a pozval Suzi do Londýna. Tam strávila dva roky psaním a nahráváním písní. Její první hit CAN THE CAN dobýval v roce 1973 příčky hitparád ve Spojeném království, Japonsku, Evropě i v Austrálii. Stala se známou svými další hity 48 crash, Daytona deamon, The Wild One, Too Big a svojí "hymnou" Devil Gate Drive. Její vystupovaní bylo působivé. Pět stop vysoká blondýna oblečená do černé kůže, hrající na basovou kytaru, mající za sebou tři další muzikanty a zpívající svojí Can The Can silou zvící tisíc decibelů.

V roce 1977 se objevila v několika dílech sitcomu Happy Days. O rok později, v roce 1978, se v Anglii provdala za svého kytaristu Lena Tuckeye (později obřad zopakovali v Japonsku podle tradičního Japonského stylu).

V sedmdesátých a osmdesátých letech se věnovala různým stylům v rámci rocku. V roce 1981 byla její hudba použita ve filmu Times Square. V roce 1982 se jí narodila dcera Laura a dest dní po jejím narození se Suzi vrhá opět do práce. V roce 1984 se jí narodil syn Richard Leonard.

V té době koncertuje zejména v Austrálii a také na doporučení Andrewa Lloyda Webbera vystupuje na West Endu v Muzikálu Annie get Your Gun. Významné je její turné po Sovětském svazu v roce 1989.

Natočila mnoho nosičů a pravidelně koncertuje, zejména v Austrálii (naposledy v roce 2003).

Její vlastní stránky jsou zde (další zde).


Tina Weymouth
Narodila se 22.11.1950 v Coronadu, ve státě California (USA)

Pochází z vojenské rodiny. Otec sloužil u námořnictva a matka byla Francouzka. Ve svých 12 letech byla Tina členkou souboru Mrs. Tuft's English Handbell Ringing Group, který se věnoval starým anglickým lidovým písním a středověkým melodiím a vystupoval v dobových alžbětinských kostýmech.

Ve 14 letech se rozhodla, že se naučí hrát na kytaru. Chyběla ji však trpělivost a nedokázala si udržet disciplínu. Teprve po absolvování studií v roce 1974 se začala scházet se svými bývalými spolužáky Davidem Byrnem a Chrisem Fritzem, kteří spolu zkoušeli hrát a rozhodla se, že s nimi zkusí hrát na basovou kytaru. Hru na basovou kytaru se ji za pomoci svých přátel podařilo zvládnout a v roce 1975 společně zakládají v New Yorku skupinu Talking Heads. Zpočátku vystupují za podpory Ramones a klubu CBGC a posléze se stávají uznávanou kapelou, kteří mnozí kritici řadí k základním kamenům punkové hudby.

Souběžně s účinkováním v Talking Heads zakládá Tina spolu s Chrisem Fritzem v roce 1981 skupinu Tom Tom Club, kde se Tina ujímá zpěvu. Po rozpadu Talking Heads v roce 1991 zakládají Chris Fritz a Tina Weymouth společně s Jerry Harissonem kapelu The Heads (bez Davida Byrneho).

Vybavení které Tina používá se mi zatím nepodařilo zjistit.


Victor Lemonte Wooten

Pochází ze spojených států. Má velice široké spektrum působení. Hraje snad vším co mu přijde pod ruku a je snad schopen si během hry prohazovat obě ruce. Opravdu stojí za to vidět jej při hře. Nemluvě o zážitku jej slyšet. Kombinuje veškeré možné techniky včetně slapu. Prasklá struna během koncertu pro něho nepředstavuje problém. Dokáže si ji vyměnit během hry, aniž by přestal hrát. Dokáže zahrát jak doprovodnou basu na pozadí, tak basové sólo, při kterém není potřeba dalších nástrojů. Já osobně bych si ho troufnul přirovnat k basovému Jimmi Hendrixovi, ale více zodpovědnějšímu.

Používá celou sérii baskytar. Většina z nich je značky Fodera. Wooten je příkladem, že někteří basáci používají basu podle svých potřeb a nepřizpůsobují se jim. Používá například "tenorovou" čtyřku s laděním A-D-G-C!!! Pětistrunné kytary mívá laděné na E-A-D-G-C (na rozdíl od u nás používaných H-E-A-D-G). Ale používá i na zákazku stavěné bezpražcovky a šestistrunky, které mu vyrobil Joe Compito. Dalším unikátem je OSMISTRUNNÁ basa od Billa Conklina.
Používá basový multiefekt MidiMix, ale výrobce ani typ se mi nepodařilo odhalit. Aparaturu používá Furman a boxy Ampeg.

Začal hrát počátkem 70-tých let v rodinné kapele Wooten Brothers. V současné době se věnuje buď sólovým studiovým nahrávkám, nebo vystupuje se skupinou Béla Fleck & Flecktones. Zajímavostí je, že pořádá basové tábory v přírodě pro basáky.

Jeho vlastní stránky jsou zde.




Samozřejmě na osobnostech budu dál pokračovat. Zatím se snažím sehnat nějaké informace o Glenu Matlockovi (Sex Pistols) a Stingovi (Police). Připravuju Sheilu Chipperfieldovou (Elastica) a chci se podívat na to, kdo hraje na basu v kapelách White Zombie, L7 a Babes in Toyland. A samozřejmě rád uvítám jakékoliv příspěvky od vás.